woensdag 12 mei 2010

Eefke Linssen

2 trendpiramides van vroeger:



Vrouwenemancipatie:
In de jaren '60 en '70 kwam de vrouwenemanicipatie op gang. De vrouwen vochten voor hun gelijkheid. Ze kwamen op tegen de regels waar ze zich als vrouw aan moesten houden. Een manier hoe ze dat deden was hun kledingstijl: minirokjes, piercings enz. De vrouwen waren van mening dat ze hetzelfde waren als mannen in hun doen en kunnen. Dit probeerde ze met alle geweld te bewijzen. Hierdoor provoceerde zij met alles waar ze zich als vrouw aan moesten houden.
Demografie - vrouwenemanicipatie - gelijkheid.



babyboom:


Na de oorlog steeg de welvaart en ontstond er een geboortegolf. in de jaren 1946 - 1947 en de 20 jaren daarna werden er opvallend veel baby's geboren die men babyboomers noemt.


demografie - stijgende naoorlogse welvaart - babyboom.


2 trendpiramides van nu:




'groene auto's':


Men houdt zich tegenwoordig steeds meer bezig met het welzijn van deze aardkloot. Dit komt omdat er boven Australie al een gat in de ozonlaag zit, er in de Noordpool steeds meer ijskappen smelten en de algemene temperatuur van de aarde stijgt. Dus hebben we inmiddels al windmolens, zonne-energie, duurzaam bouwen en recycling als enkele verbeteringsmethoden. Deze is nu doorgestroomd in duurzame, milieuvriendelijke auto's zoals de hybride auto van Toyota.

Duurzaamheid - milieubewust leven - 'groene' auto's.




plastische chirurgie:

In deze tijd heerst er veel individualisering. Iedereen heeft een eigen kledingstijl, een eigen leefwijze, een eigen stem. Mensen inspireren elkaar, maar ook veel mensen kijken tegen anderen mensen op. Maar wat er vooral heerst is dat men tegenwoordig veel carriere maakt, macht heeft en dus ook macht wil uitstralen, dit maakt ze ijdel. Vooral vrouwen willen niet toegeven dat ze ouder worden en weigeren er dus ook zo uit te gaan zien. De plastische chirurgie is nu zo uitgebreid dat ze ipv alleen verminking en littekens weg te werken ook rimpels en andere ouderdoms kenmerken weg kunnen werken. Ze geven mensen het idee dat eeuwige jeugd mogelijk is.
Dit stroomt weer door op de jongere generatie die vervolgens ook niet tevreden meer zijn met hun uiterlijk, wat doorstroomt naar liposuctie, borstimplantaten enz.
individualisering - eeuwige jeugd - plastische chirurgie.

Toekomst:
3-D Televisie
Tegenwoordig gaat alles digitaal, niemand kan een dag zonder internet of mobiele telefoon, wat tegenwoordig vaak in elkaar gelinkt is. In de toekomst zal dit zich verder en verder gaan ontwikkelen, televisie kijken op je mobiel, internetten op je televisie, de betalingswijze worden allemaal digitaal en de 3-d bioscoop word mogelijk op je televisie.


Bekende Trendwatcher:

Een bekende maar vooral ook goede trendwatcher is Adjiedj Bakas. Hij had grote inzichten in de financiele crisis waarover hij vervolgens een boek heeft geschreven genaamd 'Future of Finance". Hij schreef al eerder boeken als trendwatcher die hij steeds op precies het juiste moment weet te publiceren. Met dit boek werd hij in 2009 Trendwatcher Of The Year benoemd. Adjiedj Bakas is sterk in het zoeken van publiciteit via televisie, boeken en internet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten