Megatrend: Mode
Maxitrend: Individualisme
Minitrend: DR. Martens
Maxitrend: Individualisme
Minitrend: DR. Martens
De Dr. Martens schoenen zijn afgeleid van de laarzen die de soldaten droegen in de 2e wereld oorlog. In de jaren 60 zijn deze schoenen op de markt gebracht in een ander soort model en kleur en het werd een heuse trend. In eerste instantie waren deze laarzen vooral populair bij huisvrouwen. Later werden deze bij het grote publiek ongekend populair en nog steeds verkoopt het merk DR. Martens goed. Ook in mijn generatie was de schoen nog erg populair. Dat zegt genoeg over dit merk.

Megatrend: Feminisme
Maxitrend: Onderdrukking/ Hokjescultuur
Minitrend: Feministische groeperingen
Zeker 100 jaar geleden was de verdeling tuseen mannen en vrouwen totaal anders dan de huidige sitautie anno 2010. De man zorgde voor geld en de vrouw verzorgde het huishouden en zorgde voor de kinderen. De zoon ging laten werken, de dochters leerden de taak als moeder op de huishoudschool.
De eerste geemancipeerde vrouw heette Alleta Jacobs. ZIj had als meing dat vrouwen ook een kans mochten hebben op de arbeidsmarkt. Zij was dan ook de eerste vrouw die aangenomen werd bij de studie geneeskunde en dit diploma behaalde.
In het begin vonden vooral veel mannen het een bedreigend idee dat vrouwen zouden gaan werken. Veel vrouwen sloten zich aan bij de visie van Alleta en vormden een soort Feministische groep dames die opkwamen voor de vrouwenrechten. De Dolle Mina's
Als het waren werd er een hype gevormd rond de emancipatie van vrouwen. Doelgroep: Voornamelijk vrouwen die onafhankelijk wilde zijn aan hun man.
Anno 2010 werken er veel vrouwen in een hoge functie en mogen zij ook meebeslissen in de regering. In Nederland is echter nog niet voorgekomen dat een vrouw als minister president aan te wijzen, maar dat zal niet lang op zich laten wachten.
Nu
Megatrend: Globalisering
Maxitrend: Duurzaamheid/ Acceptatie van Mens en Natuur.
Minitrend: Fair Trade
Globalisering van de maatschappij. Wat word daar in deze context mee bedoeld??
Tegenwoordig is het 'tredy' om wat van de wereld gezien te hebben, je te verdiepen in andere geloofsovertuigingen en culturen en dat je open staat voor de mening/ ervaringen van anderen.
Iedereen accepteerd elkaar. Respect hebben voor natuur en leefomgeving is daarbij ook een belangrijk aspect in het acceptatie proces.
Wegens het broeikaseffect zijn mensen bewuster gaan nadenken over omgaan met leefomgeving en natuur. Wanneer je geen groene stroom hebt, of je rijdt niet in een hybride auto hoor je er onbewust niet meer bij.
Ook menserechten spelen een balenhrijke rol in het gewetensproces van de mens. Daarom ben je Trendy als je opkomt voor die rechten, door fair trade producten te kopen. Ze zijn weliswaar duurder dan de gewonen hagelslag of koffie, maar je doet iets goeds voor de wereld.
Megatrend: Individualisering
Maxitrend: Mode
Minitrend: Opvallende wenkbrauwen.
In de nieuwe show van de Parijse Fashion Week zijn de ontwerpers wel iets gewend. De mode trends voor het aankomende jaar zijn altijd spannend, en veel ontwerpers laten zich inspireren door verschillende situaties uit maatschappelijke ervaringen ed.
Maar niet alleen kleding is dit jaar heel erg belangrijk. Ook haar en make-up is anno 2010 erg belangrijk. De nieuwste trend in Modeland zijn opvallende wenkbrauwen.
Hieronder een bron met een referentie over de Fashion Week:
Bron: Nu.nl/lifestyle
Wenkbrauwen vormden nog nooit zo'n belangrijk element in de make-up van afgelopen Fashion week als nu. Vorig jaar begonnen de ontwerpers al te experimenteren met het bleken van wenkbrauwen, maar dit jaar gaan zij een stapje verder. Van pastel tot neon tot gebleekt, asymmetrisch en borstelig : Het kan dit jaar niet gek genoeg. Degene die niet vies zijn van een experimentje kunnen volgend seizoen dus losgaan op de wenkbrauwen.
Toekomst
Megatrend: Technologisering
Maxitrend: Individualisering
Minitrend: Techniek op maat
De ontwikkeling van de techniek van tegenwoordig gaat razend snel.
Mobiele telefoons, 3d televisies en verschillende gadgets die je moet hebben. Zodra je hem in huis hebt gehaald is er al een nieuw type op de markt, en zo blijf t de behoefte om steeds weer te vernieuwen in die gadgets. Wat gunstig is voor de makers.
Mobiele telefoons, 3d televisies en verschillende gadgets die je moet hebben. Zodra je hem in huis hebt gehaald is er al een nieuw type op de markt, en zo blijf t de behoefte om steeds weer te vernieuwen in die gadgets. Wat gunstig is voor de makers.
De ontwikkeling is haast niet bij te houden. Daarbij blijft technologisering een interessante trend.
Toch wil iedereen zijn eigen draai geven aan zijn/haar telefoon of iPod. Een mooi kleurtje, in verschillende vormen en maten en niet te vergeten een leuk bijpassend hoesje. Ook kunnen de telefoons verschillende applicaties downloaden om je lievelings spellen of muziek erop te zetten.
Als dat al niet genoeg is zijn er verschillende functies die zo'n telefoon bezit. Er kan op geinternet worden, beeldbellen is helemaal je van het en een goede kwaliteit camera moet minimaal op de telefoon zetten.
Apple is een van de grootste ontwkkelaars als het gaat om ontwikkeling van technologie.
Op ten duur zal de technologie op maat word aangepast. Men wil toch zijn eigen ding kwijt in zijn/ haar gadget. Men wil graag aangesproken worden op persoonlijke dingen. Misschien krijgt iedereeen een chip aan zijn sleutelbos en als hij/zijn binnenkomt in de supermarkt komt er op een tv schermpje: Goede Dag Mevrouw de Jong, vandaag zijn de appels in de aanbieding. Deze chip kan het koopgedrag van de klant herkennen en kan de klant verschillende aanbiedingen aanbieden.
TrendWatcher
Erwin van Lun
Erwin van Lun is een Nederlandse Acteur,futurist en een Trendwatcher.
Momenteel schrijft hij op zijn blog over trends op het gebied van technologie en merkontwikkeling. Tevens is hij een van de vaste schrijvens van Marketingsfacts.nl
Hij schreef een boek : 'Van Massamerk naar Mensmerk' en hij beschrijft daarin hoe de mediacontext in de komende 10 jaar zal veranderen. Hoe marketing en merken zich gaan aanpassen enhoe professionals hierop kunnen anticiperen.
Men werkt wereldwijd continu aan het verbeteren van de wereld. Elke dag komt de toekomst dichterbij. Erwin volgt op zijn website de evolutie van de media, marketing en merken op de voet en geeft daarbij een voorspelling op de toekomst.
Hij laat zich hierbij inspireren door activiteiten van anderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten