Welvaart, luxe, roken
In de vorige eeuw kwamen de massacommunicatiemiddelen op, door middel van verschillende media werd het mogelijk om veel mensen te gelijk te bereiken. Fabrikanten van sigaretten en anderen rookwaar spoorde door de opkomst van de communicatiemiddelen de consument aan om naar de winkel te gaan en hun rookwaar aan te schafffen. De consument kende in de vorige eeuw een periode van welvaart. Door deze welvaart konden de meeste consumenten dit roken en de bijbehorende rookwaar veroorloven. Het was op dat moment totaal niet duidelijk dat roken slecht was voor de gezondheid, het werd meer als een luxeproduct gezien. De mensen rookten op verjaardagen gezellig met z'n allen een sigaartje of een sigaret. Aan het eind van de jaren tachtig werd het duidelijk hoe schadelijk het roken was voor de gezondheid, vanaf dat moment nam het roken af.
Bereikbaarheid, mobiliteit, auto
Etienne Lenoir ontwikkelde in 1862 als eerste een verbrandingsmotor. Dit was een motor die de drijfveer was van de toekomstige auto (zoals die we nu kennen.)
Voor de uitvinding van de auto moesten de mensen overal met de stoomtrein of met een wagen heen. De meeste mensen waren aan huis gekluisterd omdat het heel lang duurde om bijvoorbeeld naar een ander dorp te gaan. Mensen waren van Amsterdam naar Rotterdam een hele dag bezig om te reizen.
Het was niet mogelijk om even snel ergens heen te reizen, de enige grote groep die zich vrij snel verplaatste was de groep van de marktkooplieden. Marktkooplieden waren telkens ergens in een anders stad te vinden.
De uitvinding van de auto bracht grote voordelen met zich mee, het werd mogelijk om langere afstanden in een kortere tijd af te leggen. Het werd voor mensen mogelijk om op visite te gaan aan de andere kant van het land.
Het duurde niet lang of iedereen had een auto aangeschaft, het bracht veel vrijheid met zich mee en het was een doorslaand succes.
Nu
Feminisme, Uiterlijke verzorging, De Metroman
Op dit moment is het in Nederland heel normaal om je emotie aan iedereen te laten tonen. Emotie en praten is voor vrouwen altijd heel normaal geweest, echter is de trend nu overgeslagen naar de hele bevolking. Waaronder dus ook de mannen.
Vaak willen mannen gewoon "geëmancipeerd" mee doen met het uitten van gevoelens. Je merkt op de markt dat er steeds vaker zaken voor mannen worden geregeld. Als je kijkt naar bijvoorbeeld alle mannenlijnen die er bijvoorbeeld bij de H&M zijn, shoppen is iets wat mannen ook mogen doen.
Ook als je kijkt naar het verzorgen van de mensen uit Nederland wordt duidelijk dat bijvoorbeeld parfummerken zich steeds meer gaan richten op ook de mannen. Het is een trend dat mannen zich meer gaan gedragen/emanciperen zoals een vrouw zich gedraagt.
Shoppen en emotie's tonen zijn heel normaal. Mannen worden vrouwelijker, dit is het fenomeen Metroman. Je ziet dat er veel mannen zijn die openstaan voor hun vrouwelijke kant.
Milieu, Recyclen, Papier Scheiden
Nederland is een milieubewust land, we zijn bezig met het creeëren van een groene sfeer in ons land. Bij bedrijven merk je al op dat er in de kantine verschillende prullenbakken staan, er staan papier vuilnisbakken en gewone vuilnisbakken. Ook op Schiphol is te zien dat er verschillende mogelijkheden zijn om je afval weg te gooien, de oplettende Nederlander ziet dat je papier van de 'waste' moet scheiden.
Daarnaast zie je natuurlijk dat de huishoudens in Nederland ook hun best doen om het papier van de rest van het afval te scheiden. Je hebt de zogenaamde oud papier bak. Hierin verzamelen bijna alle gezinnen in Nederland hun oude kranten, gebruikt karton en papieren verpakkingen.
Ik denk dat Nederland in de toekomst nog meer gaat doen aan recycling, maar dat terzijde.
Toekomst
Duurzaamheid, Maatschapppelijk verantwoord ondernemen, Hybride auto's
In het Nederland van nu wordt er duidelijk een beeld neergezet dat iedereen bezig is met het milieu, eerlijk handelen en duurzaam denken.
De consument wordt door de producent overgehaald om zijn product te kopen door bijvoorbeeld aan te geven dat het product duurzaam is.
Het ontstaan van deze duurzame trend is vooral geïnspireerd op de gedachte dat de grondstoffen waar nu mee wordt gewerkt op een gegeven moment op zijn. Vanuit dit idee is er verder gedacht in nieuwe concepten.
Hybride auto's is een goed voorbeeld van het in de markt zetten van een duurzaam product. In de toekomst zal iedereen in zo'n auto rijden omdat de nederlandse maatschappij klaar is met alle vervuilende producten.
Daarnaast is het heel erg hip om groen bezig te zijn, alles is nu groen of eerlijk.
Trendwatcher
Bastiaan van Schaik is een nederlandse stylist van de sterren. Hij is onder anderen bekend bij het grote publiek als jurlid vna het programma Nederland's Next TopModel.
Hij is stylist van de sterren en voorspelt ook trends als het gaat om kleding en andere fashionzaken.
Bastiaan van Schaik heeft een eigen column in de glossy waar hij in elke uitgave zijn verhalen deelt met lezeressen.
Vaak gaan deze verhalen over dingen die hij zelf heeft meegemaakt. Alles wat hij beschrijft heeft te maken met vooruitstrevend zijn en pioneersgedrag.
Hij vertelt bijvoorbeeld dat het helemaal hip is om een zijden sjaal om te dragen bij een colbertje.
Ook heeft hij in zijn column een keer uitgelegd waar je vintage kan gaan shoppen.
Ten derde heeft hij beschreven dat de Noordermarkt in Amsterdam de plek is om gezien te worden in de Jordaan.
De vraag bij meneer van Schaik is wel een beetje of hij nou een echte trendwatcher is.
Ik denk dat we hem wel als trendwatcher kunnen beschouwen omdat hij dingen openbaar bespreekt die later helemaal in worden of in ieder geval waar wat meer over wordt gesproken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten