maandag 10 mei 2010

Pauline Koch

Verleden

Communiceren deed men vroeger face to face. Door de uitvinding van de telefoon door Bell in 1876 werd het mogelijk om met elkaar te communiceren op afstand. Het duurde even voordat de telefonie in Nederland populair werd doordat het iets nieuws en onbekend was. In 1881 kwam Nederland het eerste openbare telefoonnetwerk. De telefoon heeft een grote ontwikkeling doorgemaakt. Eerst waren er nog maar 75.000 abonnees op het net aangesloten. Naast de vaste telefoontoestellen was het een doorbraak toen er een draadloze huistelefoon ontwikkeld werd. Nu kon je bellen en lopen door het huis tegelijk. Tegenwoordig kan niemand meer zonder een telefoon en heeft iedereen een mobiele telefoon.


In Nederland heb je een omroepbestel waarin commerciële omroepen en publieke omroepen naast elkaar bestaan. De eerste Nederlandse commerciële televisie-uitzending was in 1989. Deze werd uitgezonden via een U-bahn constructie waardoor het Nederlandse televisiebestel de uitzending niet meer kon weigeren. Deze constructie was nodig doordat minister Brinkman geen toestemming gaf aan commerciële zenders om op de Nederlandse kabel te verschijnen.

Sindsdien zijn er steeds meer commerciële zenders bijgekomen. Commerciële zenders worden gefinancieerd door middel van marktfinanciering waaronder sponsors en particulieren vallen. Ook wordt de commerciële sector betaald door reclame-inkomsten. De commerciële zenders richten zich op het vermaak van de consument. Commerciële televisie is na de publieke televisie opgekomen en heeft veel meer zenders dan de publieke sector.
Nu
Een product mag een lightproduct heten als er 30% minder koolhydraten, eiwitten of vetten inzitten. In Nederland wordt er steeds vaker door fabrikanten naast hun gewone producten ook een lightvariant gemaakt. Dit is tegenwoordig een trend doordat vele Nederlanders gezond willen leven of bijvoorbeeld willen afvallen. Light producten beloven de consument hierbij te helpen. De Nederlander richt zich steeds vaker op zijn gezondheid, naast het sporten is voeding nu ook heel belangrijk. In de maatschappij is het nu standaard om hier mee bezig te zijn. Ook op televisie is de trend voorgezet, er zijn vele lifestyleprogramma´s waar gezond koken wordt behandeld en bijvoorbeeld het geven van tips om af te vallen.

Facebook is een van de vele sociale netwerken. Tegenwoordig zitten vele jongeren waaronder studenten op de computer voor school maar ook vooral voor hun sociale leven. Deze doelgroep zit vaak op internet en probeert via internet contacten te onderhouden. Facebook is hiervan een goed voorbeeld.

Het is tegenwoordig gewoon om even op de hoogte te worden gehouden van je vrienden en hun bezigheden. Het is een wereldwijde site die wereldwijd erg populair is. Vanaf 2008 is er een Nederlandse vertaling/versie van Facebook. Facebook was een van de eerste virtuele gemeenschappen die onder anderen ook spelletjes aanbood om samen online te spelen.

Toekomst

Een voorspelling van een trend in de toekomst is de opkomst van 3D televisie. Door de technische ontwikkelingen is het tegenwoordig mogelijk om in de bioscoop 3D films te bekijken. Hierbij moet je in de bioscoop een 3D bril opzetten. In de toekomst zal de 3D bril verdwijnen in de bioscoop. Daarnaast is het bij sommige programma's mogelijk om het in 3D te bekijken. In de toekomst zal dit toenemen en zal bijna elk programma in 3D komen.

In de VS zijn er twee televisiezenders die hebben aangegeven dat ze in 2010 in 3D gaan uitzenden. Dit is een teken voor Nederland dat het mogelijk is om 3D programma's te kunnen uitzenden. Daarnaast is de VS altijd een voorloper geweest en volgen de andere landen snel hun voorbeeld.

Trendwatcher
De vijftig jaar oude Dr. Carl Rhode is een academisch opgeleide trendwatcher en cultuur-sociologisch onderzoeker van beroep. Rhode is een cultureel en sociologisch onderzoeker aan de Universiteit van Utrecht.
Carl Rhode heeft in de afgelopen twintig jaar een topreputatie opgebouwd als internationale trendwatcher met veel inhoud en diepgang in zijn werk. Als gerenommeerde trendwatcher leidt hij "Signs of the Time".
"Signs of the Time" is een virtueel net werk van trendwatchers en marktonderzoekers. Dr. Carl Rhode onderzoekt samen met de andere leden naar de mentaliteitstrends van onze samenleving en van de toekomst. Samen met honderden trendwatchers overal ter wereld rapporteren zij over wat er aantrekkelijk en inspirerend wordt gevonden binnen de verschillende doelgroepen in hun stad.

Een aantal trends waar Dr. Carl Rhode zicht op richt zijn:
  • De metroseksualisering van de man (wereldwijd). Enerzijds nemen mannen meer vrouwelijke waarden en vrouwelijk gedrag over. Anerzijds willen ze juist daardoor af en toe een stoer cowboy moment
  • De opkomst en groeibewegingen van de beleveniseconomie
  • Wat betekent het om in een stress samenleving te leven
  • De spagaat waarin veel vrouwen verkeren. Enerzijds hebben ze een indrukwekkende emancipatiebeweging uitgevoerd. Anderzijds willen zij zich ook sensueel en vrouwelijk blijven voelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten